In Blog

De meeste mensen denken bij telefonische acquisitie of cold calling aan gelikte verkooppraatjes waar je zo snel mogelijk van af wilt. Ja toch? En eerlijk gezegd, gaat dit voor sommige telefoontjes ook zeker op. Maar goed uitgevoerde telefonische acquisitie, dat is een heel ander verhaal. Daar snijdt het mes aan twee kanten. Jij blij, want je krijgt de kans om met de klant aan tafel te zitten en de klant blij omdat hij merkt dat zijn bedrijf er beter van wordt. Ik hoor je denken: ja, maar ik vind het lastig om koud te bellen of wat als ze denken dat ik opdringerige verkoper ben. Ontdek hoe je dit soort drempels eenvoudig
wegneemt zodat ook jij straks bij de klant aan tafel zit.

Telefonische acquisitie: wat is het nu eigenlijk?

Als we uitgaan van goed uitgevoerde telefonische acquisitie, dan is het een erg efficiënte methode waarmee je nieuwe klanten werft. Je bespaart tijd en geld en je weet meteen of je resultaat hebt. Met andere woorden: telefonische acquisitie is een belangrijk kanaal om leads op te volgen en klanten te werven.

Onzekerheid tijdens telefonische acquisitie

Wie is er niet eens een keer onzeker? Maar wie niet waagt … of zoals J.K. Rowling zegt: “Alles is mogelijk, als je maar durft.” En kijk eens even waar dat haar gebracht heeft! Als je zelf gaat bellen, kun je er gerust vanuit gaan dat je niet als een gladde verkoper klinkt. Sterker nog, als je zelf belt dan klink je als een ondernemer die aan zijn of haar bedrijf bouwt. Je klinkt als iemand die gedreven naar werk op zoek gaat en moedig genoeg is de telefoon te pakken om het eerste contact te leggen. Geloof me, je klinkt als jezelf en als je jezelf bent, luisteren mensen naar je. Maak je vooral geen zorgen over een niet zo goed lopend verhaal of een stroeve pitch. Wees niet bang dat je niet uit je woorden komt of een foutje maakt. Het maakt je mens. En dát heeft een veel groter effect dan een vlotte babbel. Die originaliteit, dat persoonlijke, komt trouwens nog sterker naar voren wanneer je er een leuk plan bij bedenkt. Een verrassende actie die ervoor zorgt dat je het zelf ook leuk vindt om te bellen.

Van koud bellen naar lauw bellen

Met een goed voorbereide actie, bel je niet meer ijskoud, maar zelfs al een beetje lauw. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

  • Stuur een klein cadeautje naar een twintigtal ondernemers. En nee, ik bedoel geen gratis e-book. Een cadeautje mag echt een cadeautje zijn. Iets dat bij jouw bedrijf en je klanten past en leuk is om te krijgen.
  • Bel ondernemers op met de mededeling dat hun bedrijf hoog op je verlanglijst staan. Dat je graag eens komt kennismaken met een kleine verrassing.
  • Mail naar tien bedrijven en zet in het onderwerp dat je in verband met een leuke actie aanstaande woensdag telefonisch contact me ze opneemt. Als je je telefoontje van tevoren aankondigt, is het voor bedrijven veel minder bedreigend. Integendeel, een aantal zullen zelfs teleurgesteld zijn als je niet belt.
  • Bel naar de secretaresse, stel jezelf voor en vraag toestemming om de manager een mail te sturen. Dat is open, laagdrempelig en beleefd. Het moet dan wel heel raar lopen als ze dit verzoek niet inwilligt. Zo heb je gelijk al een kleine mailinglist met de namen van degenen die voor jou écht belangrijk zijn. Een goed uitgangspunt voor je vervolgactie(s).

Er zijn nog zo veel voorbeelden te bedenken!
Telefonische acquisitie maak er iets moois van!
Samengevat is telefonische acquisitie dus succesvol, persoonlijk, goed meetbaar en tijdbesparend. Als je het slim aanpakt, kun je geen mooier visitekaartje afgeven.

Buro Henck is specialist in telefonische acquisitie van zowel nieuwe als bestaande klanten. Als B2B telemarketeer voor bedrijven en zelfstandig ondernemers, voeren we namens jou(w bedrijf) telefoongesprekken gericht op het opvolgen van leads, werven van nieuwe en behouden van bestaande klanten. Bezoek onze website en ontdek de full service acquisitietrajecten en acquisitietrainingen.

Op zoek naar een gastspreker over telefonische acquisitie?
Wij geven regelmatig lezingen. Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken