Opleiding medewerker callcenter/ klantenservice gemeente (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet)

Ben jij op zoek naar om-of bijscholing tot het beroep van medewerker callcenter of klantenservice bij een gemeente of een zorginstelling? In samenwerking met de gerenommeerde WWZ-Academie verzorgt Buro Henck de opleiding Medewerker Callcenter/Klantenservice. Je leert in vier modules, twaalf lessen én een live opleidingsdag, hoe je zorgvragers en mantelzorgers op een goede manier kunt helpen.

De opleiding is deels online en deels live. Dat noemen we ook wel blended learning. De theorielessen vinden online plaats. Iedere les wordt afgesloten met multiple choice vragen in de vorm van een zelftest.

Telefonische gesprekstechnieken ga je oefenen met je eigen telefoon vanuit huis, met een ervaren docente van Buro Henck. Baliegesprekken oefen je tijdens een live opleidingsdag.

Aan het einde van de opleiding:

  • Weet je in grote lijnen hoe de regelgeving Wmo, Jeugdwet en Participatiewet eruit zien zodat je deskundig kunt inspelen op de vraag van je cliënt.
  • Ben je in staat om zorgvragers en hun mantelzorgers op de juiste manier te woord te staan.
  • Kun je zorgvragers en hun mantelzorgers op de juiste manier doorverwijzen naar je interne collega’s als dat nodig is.
  • Kun je zorgvragers en hun mantelzorgers de weg wijzen in de voorzieningen zorg en welzijn in jouw gemeente.
  • Ben je in staat om gesprekken te voeren aan de telefoon en aan de balie met hulpvragers en mantelzorgers

Trainingsprogramma

Module 1 Algemene kennis Regelgeving sociaal domein

  • Les 1: Algemene kennis van de Wmo
  • Les 2: Algemene kennis van de Jeugdwet
  • Les 3 Algemene kennis van de Participatiewet
  • Les 4 Afstemming met overige wetgeving in het sociaal domein (zoals leerlingenvervoer, Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg)

Module 2 Gemeentelijke procedures en doelgroepen

  • Les 1: Algemene kennis van gemeentelijke regelgeving.
  • Les 2: Procedure van melding tot en met voorziening.
  • Les 3 Algemene en individuele voorzieningen (de sociale kaart).
  • Les 4 Wat verwijs ik wel en niet door naar de backoffice? Verslaglegging naar de backoffice.

Module 3: Telefonische gesprekstechnieken

  • Les 1: Het belang van jouw rol als callcenter professional
  • Les 2: De stoplicht methode: omgaan met emoties in telefoongesprekken
  • Les 3 Klanttypen
  • Les 4 Praktijkoefening met een stemacteur en je docente aan de telefoon.

Module 3: Telefonische gesprekstechnieken

  • Les 1: Het belang van jouw rol als callcenter professional
  • Les 2: De stoplicht methode: omgaan met emoties in telefoongesprekken
  • Les 3 Klanttypen
  • Les 4 Praktijkoefening met een stemacteur en je docente aan de telefoon.

Module 4: Hoe voer je een gesprek aan de balie?

Nu ga je live aan de slag! Je gaat een hele dag oefenen met gespreksvaardigheden. Aan het einde van deze dag ontvang je je certificaat van de opleiding.

Bonus materiaal: Gastcollege over eenzaamheid door Jeannette Rijks, erkend eenzaamheidsdeskundige. Bekend van het televisieprogramma Nooit meer Alleen.

Wil je meer informatie over de training medewerker callcenter/ klantenservice gemeente, neem vrijblijvend contact met ons op.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken